Úřad průmyslového vlastnictví

secondlevel image

CO NABÍZÍ APLIKACE ELEKTRONICKÉ PODÁNÍ?

Potvrzení o podání

V závislosti na způsobu odeslání je uživateli na e-mail, nebo do datové schránky doručeno potvrzení o podání ve formátu pdf. U zpoplatněných podání potvrzení obsahuje podklady pro platbu s možností platby prostřednictvím QR kódu.

Funkce pouze pro registrované uživatele/uživatele přihlášené přes NIA

Některé funkce jsou k dispozici pouze pro registrované uživatele/přihlášené přes NIA. Pokud budete do budoucna podávat vícekrát, tento způsob doporučujeme.

Našeptávač adres a osob/firem

Našeptávač adres a navíc i uložených kontaktů firem a osob. Firmy a osoby vyplněné ve formulářích se ukládají do Adresáře, kde je může přihlášený uživatel měnit. Automaticky se pak nabízejí při novém podání.

Filtrování, editace a vytváření šablon

Ve vlastních podáních (v těch rozpracovaných i již podaných) můžete jako přihlášený uživatel vyhledávat, řadit je a filtrovat. Rozpracovaná podání můžete znovu otevřít a údaje pozměnit či zcela přepsat. Z rozpracovaného či podaného podání můžete vytvořit šablonu nebo kopii.

Odeslaná podání v PDF i XML

Po odeslání si můžete v přehledu odeslaných podání znovu stáhnout data ve formátech PDF i XML (doplněná o údaje po zpracování Úřadem), stáhnout vyžádané osvědčení o digitálním úkonu a v případě využití podání s autorizací digitálního úkonu stáhnout původní XML data a následně autorizaci ověřit na stránce https://www.identita.gov.cz/Autorizace/OvereniUkonu.

Přehled všech vlastních nebo zastupovaných spisů

Pro stávající patentové zástupce je do aplikace integrována i databáze jejich vlastních zastupovaných spisů ze všech způsobů podání, tedy nejen podání přes aplikaci. Obdobně lze zobrazit přehled všech spisů bez ohledu na způsob podání i přihlašovatelům a majitelům (vlastníkům) průmyslových práv.

Možnosti aplikace Elektronické podání

  • Aplikace slouží k elektronickému podávání přihlášek a následných žádostí.
  • Aplikace je součástí E-PORTÁLu ISDV (Informační systém duševního vlastnictví).
  • Jednou registrací uživatel získá přístup k dalším funkcím E-PORTÁLu.
  • K portálu/aplikaci je kromě přihlášení přes uživatelské jméno a heslo možné přistupovat rovněž prostřednictvím Identity občana přes národní identitní bod (NIA). Případně je možné se přihlásit pouze jednorázově (bez registrace).
  • Při přístupu přes NIA platí v souladu se zákonem 634/2004 Sb., o správních poplatcích a 12/2000 Sb., o právu na digitální služby u zpoplatněných podání 20% sleva ze správního poplatku do maximální výše 1 000 Kč.

Interaktivní formuláře přímo v prohlížeči

Formuláře se vyplňují přímo v prohlížeči bez nutnosti stahování souborů ve formátu pdf. Grafická podoba aplikace a formulářů je sladěná s webovými stránkami upv.gov.cz a je založená na konceptu Design Systém Gov.cz

Nalevo je navigace celým formulářem. Funguje i navigace pomocí klávesnice – zkuste ALT+šipka dolů nebo šipka nahoru a klávesu tabulátoru.

Jakmile se posunete na další sekci, např. z „Název vynálezu“ do „Přihlašovatel“, dosud vyplněné údaje se uloží. Formulář takto průběžně automaticky ukládá všechna data.

Srozumitelná nápověda

Na každé webové stránce je konkrétní nápověda pro danou část formuláře nebo krok podání. Lze ji skrýt. I bez přihlášení vidíte seznam formulářů k podání, které lze filtrovat i řadit.

Podáte i bez registrace

Podat (přihlášku, žádost, sdělení) můžete i bez registrace. Stačí použít jednorázové přihlášení. K jednorázovému přihlášení se dostanete kliknutím na odkaz elektronické podání, Nové podání a tlačítko Podat u příslušného formuláře. Opíšete kód z obrázku, vyplníte e-mailovou adresu a na tu Vám následně bude doručena zpráva s aktivačním odkazem pro otevření formuláře.

Našeptávač adres

Vyplňování adres je snazší díky propojení aplikace se základním registrem územní identifikace, adres a nemovitostí (RÚIAN). Postupně píšete adresu a formulář ihned nabízí přesnější výsledky.

Automatické doplňování dat zadáním IČ

Při vyplňování údajů o subjektu, který má přidělené IČ, stačí zadat tento údaj, stisknout tlačítko Vyhledat a příslušná pole se automaticky předvyplní daty získanými z registru osob (ROS).

Kontrola dat

Kliknutím na tlacítko Kontrola dat ve formuláři ověříte, zda jsou povinná pole vyplněna správně. Při odeslání se vše ještě jednou zkontroluje. Jestliže aplikace nalezne nesrovnalost, objeví se hlášení Byly nalezeny chyby. Část formuláře, kde byla nalezena chyba, je zvýrazněna podbarvením.

Odeslání čtyřmi způsoby

Podání lze odeslat:

  • datovou schránkou (přihlásíte se do své datové schránky)
  • s elektronickým podpisem (založeným na kvalifikovaném certifikátu)
  • bez elektronického podpisu (a do 5 dnů pošlete originál poštou nebo přes datovou schránku, pokud nemáte přímý přístup k datové schránce v aplikaci pro elektronické podávání a k odesílání datových zpráv používáte zvláštní aplikaci) - k tomu můžete použít systémem vygenerovaný pdf soubor, který vytisknete a ručně podepíšete, nebo přiložíte do datové schránky (Přílohy už není třeba znovu přikládat).
  • jako uživatel přihlášený přes NIA (platí fikce podpisu podle §8 zákona 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů ve znění s účinností od 1. 9. 2021).

V rámci odeslání si lze vyžádat zaslání Osvědčení o provedení digitálního úkonu dle § 5 zákona č. 12/2020 Sb., a to přímo do E-Portálu nebo do datové schránky.

Proces odeslání

Po několika sekundách se podání zaeviduje do systému ÚPV. Pokud se jedná o přihlášku (vynálezu, ochranné známky,…) přidělí se ihned i číslo přihlášky. Poté se zobrazí všechny důležité informace: čas podání (priorita), podací číslo, číslo přihlášky, formulář ke stažení v PDF a XML, podle způsobu odeslání i případně e-mail, na který byly informace také zaslány.

V případě podání bez elektronického podpisu se zobrazí hlášení o nutnosti poslat originál podání do 5 pracovních dnů.

V případě podání uživatele přihlášeného prostřednictvím NIA se objeví obrazovka pro autorizaci digitálního úkonu s možností finálního náhledu podání ve formátu PDF, stažení XML dat, která budou autorizována, a volbou způsobu autorizace (SMS kód, aplikace Mobilní klíč eGovermentu nebo opětovné použití prostředku pro ověření identity občana).